پذیرفته نیست که یک پرونده پنج سال معطل رسیدگی و صدور رای باشد

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به اهمیت قضاوت و کرسی قضا، گفت: نمی‌توان نسبت به کسانی که به عدلیه پناه آورده‌اند، بی‌توجه بود.

به گزارش مشرق، علی القاصی پس از بازدید از بخش‌های مختلف مجتمع قضایی «شهید بهشتی» در جمع کارکنان قضایی و اداری این مجتمع قضایی حضور یافت و به استماع سخنان، پیشنهادات و مشکلات آن‌ها پرداخت.

القاصی پس از استماع سخنان کارکنان قضایی و اداری این مجتمع قضایی با گرامیداشت اعیاد و مناسبت‌های گذشته و پیش‌رو با اشاره به بازدید از تعدادی از شعب این مجتمع قضایی اظهار کرد: فشار و حجم کار قضایی که بر دوش همکاران است، توام با برخی از مشکلات و موانع است و همین امر موجب بروز برخی گلایه‌ها از سوی همکاران شده‌است.

مسائل و مشکلات موجود، صرفا خاص قوه قضاییه نیست

رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه بخشی از دغدغه فکری مدیریت مجموعه معطوف به نیازمندی‌ها و کمبودهای سازمانی است، عنوان کرد: باید توجه داشت مسائل و مشکلات موجود، صرفا خاص قوه قضاییه نیست و در سایر بخش‌ها نیز این مسائل و مشکلات به‌نحو دیگری وجود دارد.

وی با بیان اینکه اجزای یک مجموعه به یک‌دیگر مرتبط و کارکرد آن‌ها مکمل هم‌دیگر است، گفت: اگر عملکردها، کارکردها، مسئولیت‌ها و وظایف دستگاه‌های مختلف به‌درستی و خوبی انجام شود، قطعا شاهد تولید این همه پرونده نخواهیم بود و این موضوع، مبنای علمی و جرم‌شناختی دارد.

القاصی با بیان اینکه در شکل‌گیری ناهنجاری و جرم اضلاع سه‌گانه دخیل هستند، خاطرنشان کرد: زمانی که برخی از قوانین موجود جرم‌زا و پرونده‌ساز است، قدرت به‌درستی توزیع نمی‌شود، در دستگاه‌ها و نهادها به وظایف به‌درستی عمل نمی‌شود، نظارت‌ها به‌شکل صحیح انجام نمی‌شود و یا به‌لحاظ سوء مدیریت و سوءجریان، امورات پیش نمی‌رود، خروجی تمامی این مسائل تبدیل به پرونده‌هایی می‌شود که در دستگاه قضایی بروز و ظهور پیدا می‌کنند.

دغدغه‌مندی ویژه ریاست قوه قضاییه نسبت به مشکلات و درخواست‌های کارکنان دستگاه قضایی

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به دغدغه‌مندی ویژه ریاست قوه قضاییه نسبت به مشکلات و درخواست‌های کارکنان دستگاه قضایی اظهار کرد: باید توجه داشت که مشکلات موجود، صرفا خاص قوه قضاییه نیست و کارکنان همه دستگاه‌ها با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی، با مشکلاتی مواجه هستند و در این بین، وضعیت قوه قضاییه در مقایسه با دیگر دستگاه‌ها، در سطح متوسط است.

وی با بیان اینکه دشمن با تمام ظرفیت به میدان آمده تا با ایجاد فشار اقتصادی نظام جمهوری اسلامی را با مشکل مواجه کند، اذعان کرد: حفظ استقلال و عزت کشور در گروء مقاومت و ایستادگی در برابر تمامی فشارها و مشکلات است؛ لذا ضرورت دارد تا انتظارات و توقعات بر اساس وضعیت و مشکلاتی که گریبان‌گیر کشور است، تعریف و مطرح شود.

مبنا و شاخص بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها در همه زمینه‌ها آمار محسوب می‌شود

القاصی با تاکید بر اینکه همه چیز در دستگاه قضایی محصور به آمار نیست و از طرفی نمی‌توان آمار را نادیده گرفت، تصریح کرد: از آنجایی آمار یک علم است و مبنا و شاخص بسیاری از برنامه ریزی ها، تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها  آمار محسوب می‌شود؛ در عین حال باید توجه داشت که نباید همه مسائل را به آمار گره زد و هر موضوعی را باید متفاوت از سایر موضوعات مورد بررسی قرار دارد.

در «احقاق حق» و «پیش‌برد امورات شهروندان» توجه به آمار در دستگاه قضایی امری ضروری است

رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه در «احقاق حق» و «پیش‌برد امورات شهروندان» توجه به آمار در دستگاه قضایی امری ضروری است، بیان کرد: باید توجه داشت که این‌گونه نیست که هر کس آمار کم‌تری می‌دهد، الزاما آراء بهتری صادر می‌کند و در بسیاری موارد مشاهده می‌شود که از لحاظ کیفیت آراء قضاتی که آمار بیشتری دارند، در سطح بالاتر و مناسبی قرار دارد.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های قاضی «قاطعیت» است، گفت: قاطعیت به‌معنای آن است که قاضی موضوع را به‌خوبی درک کند و در خصوص آن تصمیم بگیرد.

نمی‌توان نسبت به کسانی که به عدلیه پناه آورده‌اند، بی‌توجه بود

القاصی تصریح کرد: امروز در دستگاه قضایی با مشکلات مردم مواجه هستیم و از نظر «انسانی» و «وجدانی» نمی‌توان بی‌توجه از کنار این موضوع گذر کرد؛ چرا که قوه قضاییه ملجاء و پناهگاه مردم است و نمی‌توان نسبت به کسانی که به عدلیه پناه آورده‌اند، بی‌توجه بود.

رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید گفت: کار در عدلیه و پشت میز قضاوت نشستن سخت، شکننده و سنگین است و هیچ کاری دشوارتر از قضاوت نیست؛ چرا که این کار مستقیما با روح و روان انسان سر و کار دارد و یک قاضی به‌طور مداوم و مستمر با منازعات، اختلافات و دعاوی مردم مواجه است.

امروز مهمترین مسائل شهروندان به قلم قضات گره خورده‌است

وی با بیان اینکه امروز مهمترین مسائل شهروندان به قلم قضات گره خورده‌است، گفت: همه قضات در مقابل مردم، اجرای عدالت و احقاق حق مسئولیت دارند؛ بنابراین ضرورت دارد تا اقتضائات و اهمیت این کار از سوی همه همکاران در نظر گرفته شود.

القاصی با بیان اینکه یک قاضی در عدلیه در خصوص جان، مال و ناموس مردم تصمیم می‌گیرد، گفت: در شرایط امروز، عبادتی برتر از این نیست که در قوه قضاییه به امورات مردم رسیدگی شود؛ چرا که مردم زمانی که به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند، عدلیه را ناجی خود می‌دانند و باید به «عرصه عدالت» به مثابه «عرصه جهاد» نگاه کرد.

رئیس کل دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: امروز در قوه قضاییه هیچ جهادی بالاتر و برتر از «خدمت کردن به مردم» و «تلاش و گام برداشتن برای احقاق حق» نیست؛ چرا که امروز بخش عمده‌ای از گرفتاری‌ها و مشکلات موجود در جامعه به دستگاه قضایی سرریز شده و انتظار مردم این است که حل این گرفتاری‌ها و مشکلات با قلم قضات انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید ارزش و اهمیت کار قضاوت را ناچیز و کم دانست، گفت: کار در دستگاه قضا و عرصه قضاوت علی‌رغم وجود همه مشکلات و سختی‌ها، بسیار ارزشمند و از جایگاه ویژه‌ای در نزد پروردگار متعال برخوردار است.

پذیرفته نیست که یک پرونده پنج سال معطل رسیدگی و صدور رای باشد

القاصی با اشاره به توقعات و انتظارات موجود از دستگاه قضایی گفت: علی‌رغم وجود همه مشکلات موجود اصلا پذیرفته نیست که یک پرونده پنج سال معطل رسیدگی و صدور رای باشد. شرایط موجود در برخی از مجتمع‌های قضایی در تهران، عادی نیست و با توجه به همین شرایط، از همکاران انتظار «کار ویژه» و «جهادی» وجود دارد.

رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه افزایش آمار موجودی شعب قضایی سبب کاهش کیفیت رسیدگی و کاهش تمرکز قضات می‌شود، گفت: شعبه‌ای که هزار پرونده موجودی دارد، در کم‌ترین حالت ممکن با چهار هزار نفر مواجه است و در چنین شرایطی رسیدگی، تمرکز و برنامه‌ریزی دشوار و سخت است.

وی گذر از شرایط موجود در دادگستری استان تهران را در گروء اقدامی جهادی در جهت خروج از وضع موجود دانست و گفت: بخشی از حل وضعیت موجود بر عهده مدیریت مجموعه در جهت تامین نیروی انسانی لازم است و بخشی نیز بر عهده همکاران است تا با صرف وقت بیشتر از این شرایط عبور کنیم.

القاصی با تاکید بر لزوم کنترل ورودی‌ها اظهار کرد: پرونده‌ای که به شورای حل اختلاف ارجاع می‌شود، امکان ایجاد مصالحه در آن وجود دارد و اگر مصالحه صورت نگرفت، بخشی از مستندات در شورای حل اختلاف تکمیل خواهد شد که در تسریع در زمان رسیدگی نیز موثر خواهد بود.

رئیس کل دادگستری استان تهران ادامه داد: اگر استعلامات در شورای حل اختلاف به‌موقع و به‌درستی انجام شود، حتی اگر مصالحه صورت نگیرد، فرایند رسیدگی سرعت پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اختصاص شعب ویژه رسیدگی به پرونده‌های تصادفات منتهی به صدمات غیرعمدی در شورای حل اختلاف اظهار کرد: با کنترل ورودی‌ها و قضازدایی از اختلافات از مجاری صلح و سازش و نهادهای شبه قضایی، می‌توان با مدیریت وقت، فرصت لازم را برای رسیدگی‌های قضایی ویژه برای همکاران ایجاد کرد و از فشار کاری کاست.

با توجه به حجم کار و وضعیت موجود، ضرورت دارد تا در تعیین اوقات تجدیدنظر شود

القاصی همچنین به سرپرست مجتمع قضایی شهید بهشتی توصیه کرد تا ضمن استفاده از ظرفیت شورای حل اختلاف، با مدیریت ارجاع پرونده‌ها ورودی‌ها را کنترل کند.

رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه میانگین تعداد اوقات در مجتمع قضایی شهید بهشتی شش پرونده در روز است، به دستور خود مبنی بر اصلاح رویه عدم تعیین وقت پس از اذان ظهر در برخی از شعب قضایی اشاره کرد و گفت: با توجه به حجم کار و وضعیت موجود، ضرورت دارد تا در تعیین اوقات تجدیدنظر شود.

وی با بیان اینکه در ۱۱ ماهه سال جاری در مجتمع قضایی شهید بهشتی میانگین وارده در هر شعبه ۱۵۲ پرونده و میانگین مختومه ۱۴۳ پرونده است، اظهار کرد: وارده و مختومه مجتمع قضایی شهید بهشتی در مقایسه با سایر مجتمع‌های حقوقی تهران بیشتر نیست؛ ضرورت دارد تا با همتی مضاعف از این شرایط گذر کرد.

پیگیری مدیریت برای حل مشکل کمبود کادر قضایی مناسب

القاصی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در جهت تامین کادر قضایی متناسب برای استان تهران عنوان کرد: مدیریت برای حل مشکلات موجود در کنار کارکنان قضایی و اداری ایستاده و از تمام ظرفیت خود استفاده می‌کند؛ اما انتظار این است که کارکنان عزیز نیز با توجه به همین شرایط، برای حل مشکلات در کنار مدیریت باشند.

رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه «اراده» و «عزم راسخ» در میدان کار سبب حل مشکلات و رفع موانع خواهد شد، گفت: توانایی و ظرفیت همکاران حتما و قطعا بیش از این است و می‌توان با به‌کارگیری این توانایی و ظرفیت کار را به یک سرانجام مطلوب رساند.

نماینده عالی دستگاه قضایی در استان تهران با اشاره به مشکلات ناشی از نوبت‌دهی اینترنتی به ضرورت افزایش شعب اجرای احکام اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با توجه به نظرات مراجعان و همکاران، وضعیت نوبت‌دهی فعلی مقبول‌تر است و رضایت‌مندی بیشتری را به‌همراه دارد.

القاصی کاهش موجودی در شعب قضایی رادسبب آرامش قضات و رضایت‌مندی مراجعان عنوان کرد و گفت: مکاتبه در خصوص میزان موجودی با شعب، به‌معنای یادآوری وضعیت موجود به همکاران عزیز است.

یک مدیر همواره باید از تصمیمات تبعیض‌آمیز اجتناب کند

رئیس کل دادگستری استان تهران بر لزوم جبران خدمات و زحمات قضات تاکید کرد و در عین حال با اشاره به تجربیات موفق خود در بخش‌های مختلف در زمینه کاهش موجودی‌ها گفت: از مدیر یک مجموعه پذیرفته نیست که تبعیضی در ارائه تسهیلات، خدمات، جا به جایی‌ها و ارتقائات در میان کارکنان قائل شود و یک مدیر همواره باید از تصمیمات تبعیض‌آمیز اجتناب کند و اگر قاعده‌ای گذاشته شد، باید برای همه همکاران یکسان باشد.

القاصی همچنین «لزوم به‌روز کردن رسیدگی‌ها» پیش از جا به جایی در رده‌های مختلف قضایی را مورد اشاره قرار داد و گفت: این موضوع را باید به‌عنوان یک اصل پذیرفت که همکاری که قصد دارد از دادگاه بدوی به تجدیدنظر برود و یا از دادسرا به دادگاه بدوی بیاید، حتی الامکان باید کار خود را به‌روز کند و پس از آن جا به جا شود و این پذیرفته نیست که میراث جا به جایی قضات، موجودی‌های زیاد و قابل توجه باشد.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به بخشنامه اخیر خود در خصوص در کمیسیون‌های شبه قضایی به‌منظور ساماندهی فرایند انتخاب قضات برای فعالیت در این کمیسیون‌ها اظهار کرد: بر اساس این بخشنامه، ۱۰ شاخص تعیین شد تا قضاتی که این شاخص‌ها را دارند، برای فعالیت در این کمیسیون‌ها معرفی شوند و هیاتی برای تطبیق این شاخص‌ها تعیین شد تا اگر قرار به‌صدور ابلاغ برای قضات در کمیسیون‌های شبه قضایی باشد، این اقدام بر اساس شاخص‌ها و توانمندی‌ها صورت گیرد.

وی همچنین بر تعیین شاخص در «انتصابات» و «تغییر سمت‌ها» در دادگستری استان تهران گفت: اعتقاد و نگاه بر این است که ارتقاء همکاران بر اساس عملکردها و شایستگی‌ها صورت گیرد و بر اساس ارتباطات و سلایق شخصی نباشد.

القاصی با اشاره به تهیه کاربرگی به‌منظور جمع‌آوری پیشنهادات و نظرات کارکنان در مجموعه قضایی استان تهران عنوان کرد: این کاربرگ به‌زودی در اختیار همه همکاران قرار خواهد گرفت و همکاران می‌توانند ایده‌های خود را در زمینه‌های گوناگون برای بهبود وضعیت عملکرد و ارائه خدمت به مراجعان، به مجموعه مدیریت دادگستری استان تهران اعلام کنند تا در تصمیم‌گیری‌ها به‌درستی عمل کنیم؛ چرا که در تصمیم‌گیری‌ها هیچ کس امین‌تر و کارشناس‌تر از کارکنان مجموعه نیست.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به ضرورت تشکیل و فعالیت کمیته رفع اطاله دادرسی در تمامی مجتمع‌های قضایی عنوان کرد: لازم است از ظرفیت علمی همکاران از طریق مشورت و ارائه طریق در چارچوب این کمیته استفاده شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به دغدغه‌ها و موضوعات مطرح شده توسط  همکاران، گفت: مشکلات و موانع نباید سبب شود تا در تلاش جهادی همکاران وقفه‌ای ایجاد گردد و نتایج این تلاش‌ها به‌منظور حل مشکلات مراجعان قطعا در زندگی همکاران بروز و ظهور پیدا خواهد کرد.

یحیی جعفری، رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران نیز در این نشست با بیان اینکه مجتمع قضایی شهید بهشتی یکی از مهم‌ترین مجتمع‌های قضایی کشور محسوب می‌شود، گفت: به‌حضور قضات شاخص و توانمند در این مجتمع قضایی افتخار می‌کنیم.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران با بیان اینکه مجتمع قضایی شهید بهشتی از مجتمع‌های قضایی شاخص در کشور است، گفت: شنیدن سخنان و پیشنهادات همکاران در اعمال مدیریت مناسب و صحیح موثر است.

حسینی، سرپرست مجتمع قضایی شهید بهشتی نیز گزارشی از وضعیت این مجتمع قضایی ارائه کرد و گفت: ورودی پرونده این مجتمع قضایی به‌صورت فیزیکی و الکترونیکی حدود شش هزار پرونده در ماه است.

سرپرست مجتمع قضایی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود که بابت هر دو شعبه یک دادرس اختصاص یابد.

در پایان این نشست با اهداء لوح تقدیر از تعدادی از کارکنان قضایی و اداری از سوی رئیس کل دادگستری استان تهران تقدیر به‌عمل آمد.

گفتنی است؛ رئیس کل دادگستری استان تهران را در این بازدید، رئیس کل محاکم تهران، معاون منابع انسانی و معاون قضایی و مدیر حفاظت و اطلاعات دادگستری استان تهران همراهی کردند.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    1 0
    قضاوت یک قاضی ناعدالت سرنوشت وزندگی شخص رانابودمیکند.من یک رزمنده ازاول جنگ تااخربه این کشور وناموس ملت جنگ کرده ام یک قاضی باگزارش کذب وغرض یک مسئول بی ناموس حفا که دریک خانه فساددیده وگزارش کرده بودم بااوکاری نتونستن بکنندولی برای منپرونده ساختند یک روز رفتم زندان باضمانت امدم بیرون .من تبرعه شدم شکایت کردم جسورانه پیگیر شدم قاضی وم حفارامنتقل ودرشهردیگرهمان م حفادستگیرشدچه فایده ابروی من که رفت دردروازه رامی توان بست ولی زبان مردم رانه.روحیه ام خراب شدبازنشست شدم.چنان نفرتی ازقاضی هاپیداکرده ام که همه رافاسد میبینم اگریک قاضی ببینم داره میافته به چاه یک لگد هم من میزنم.
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
      0 0
      قاضی برای بازی. صلابت و حق گویی در نظام حقوقی ما تبدیل شده به قدرت نمایی و ژست حق .
    • IR ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      0 0
      من همین حس رو به نیروی انتظامی رو دارم که اگر یه افسر داره راه میره نزدیک چاه میگیرم میندازمش توش
  • محمدایوب IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    1 0
    جناب دادستان محترم پرونده ای در قوه قضاییه مفتوح است که بیش از 1000نفر شاکی دارد تحت عنوان زمینهای اسب چران دماوند که از سال 84تاکنون طول کشیده ودائم به تهران ودماوند پاس میدهند بولتن نیوز چند بار گزارش تهیه کرده اما متاسفانه گوش شنوایی نبوده است چند نفر زمینهایی را به ایثارگران و خانواده شهدا فروخته اند که بعداً متواری شدند واکنون که دستگیر شده اند گویا پشتشان قوی است زور مردم مال باخته به آنها نمیرسد
  • GB ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    تولید پرونده از ویژگی های یک نظام فاسد است که با مدیریت فاسد مردم به جون هم بندازند یا مردم دزدی کنند یا قتل و جنایت به بار بیاورد که از دستاورد های یک نظام فاسد و ناقص است وقتی پرونده هم زیاد باشد بودجه خواری بیشتر می‌شود طلب بودجه بیشتر می‌کنند پس هر چقدر پرونده ها بیشتر باشد در یک نظام فاسد بهتر است
  • صیانتی IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    1 0
    ساعت خواببببببب!
  • حسين US ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    1 0
    قوه قضائيه وناجا فقط براى كرفتن طلب دولت از اخلال گران ساخته شده كه در طول يك ماه اخلالگر ياتصفيه مى كند ويا به زندان مى رود اما در خصوص شكايت مردم از اين اخلالگران پس از پنج سال دويدن در دادگاهها هر روز اخلالگر يا اعيار مى دهد يا از ماده چهار صد و. استفاده مىكند يا يك مال باطل ويا يك زمين باير را در ناكحا آباد معرفى مى كند كه پرونده را حداقل دو سال به عقب مى اندازد در هر حال مسئولين قوه قضائيه بدانند كه از رحمت خدا حتما بدور هستند وانشاءلله كه بخود آيند
    • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
      0 0
      از کجا میدونید ابنجوریه؟ان شاءالله اصله
  • نام آشنا IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    1 0
    جناب اقای علی القاصی مهر : لطفا به جای ذکر مصیبت چاره مصیبت بفرمائید. با دستور قضائی پرونده را بلافاصله از دادگاهی که اینهمه تعلل میکند گرفته و به یک تیم حقوقی مجرب تازه نفس که توسط قوه قضائیه تعیین شده ارجاع دهید و کار را یکسره کنید. مردم از دست این قاضی هائی که احکام عجیب و غریب صادر میکنند واقعا کلافه شده اند. میتوانم چند حکم ناعادلانه و "خلاف شرع بین " را به حضورتان بفرستم.
  • محمد IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 0
    باسلام خدمت جناب آقای القاصی 5سال که خیلی نیست، در استان فارسی که حضرتعالی هم مسولیت داشتید پرونده ای وجود دارد که بیش از25سال اجرایی نشده. حرف زدن اسان است بزرگوار، کو عمل!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس